Excursie 2015

Aan de leden van de HISTORISCHE VERENIGING CREMPENE.

Zoals gebruikelijk is er ook dit jaar weer een EXCURSIE, maar dit keer op een andere manier.

Op zaterdag 19 september willen we een bezoek brengen aan de zgn. ONDERZEEBOOTLOODS op Heijplaat, nu onderdeel van Museum Rotterdam.

Hier is een indrukwekkende tentoonstelling georganiseerd. In beeld en geluid wordt de aanval op Rotterdam, van 10 t/m 14 mei 1940, weergegeven. Op een zeer indringende wijze bent u hier getuige van. Voor velen van ons een herinnering.

Wij stellen voor hier met de Waterbus naar toe te gaan. Vertrek bij de halte Stormpolder: 10.00 uur. In Rotterdam kunnen we dan overstappen op lijn 18, die ons via Katendrecht, Jobshaven naar Heijplaat brengt. Bij aankomst met de boot kunnen we in de Kantine koffiedrinken en daarna gaan we op eigen gelegenheid de expositie bezoeken; er is geen rondleiding. Overal in het gebouw is gelegenheid even te zitten. Als u alles bekeken hebt kunt u eventueel gaan lunchen in de Kantine.

Ook is het interessant een kijkje te nemen in het dorp Heijplaat. Heijplaat is ontstaan als woonwijk voor arbeiders van de RDM (1914), een voor die tijd modern tuindorp, ontworpen door o.a. architect Baanders. Het dorp ligt geheel geïsoleerd en ingesloten door loodsen. Nu is er een campus van de Hogeschool Rotterdam en het Albeda College.

Als u wilt deelnemen of meer informatie wilt Janny Rook: jannyrook@outlook.com of Gijs Moerkerken: g.moerkerken@hetnet.nl

De kosten betaalt u ter plaatse: Waterbus met ov kaart, toegang tentoonstelling € 10, met museumkaart € 4.
Lijn 18 vertrekt weer van Heijplaat naar de Erasmusbrug om 14.20 u. 14.50 u. 15.20 u enz. ieder half uur.

Wij wensen u een interessante middag.

Riet Visser en Janny Rook.

Hier vind u een verslag van de excursie.