Gerestaureerde grafkransenkast en -trommel weer terug op de begraafplaats

Onder toeziend oog van enkele bestuursleden van de Historische Vereniging Crempene en van vertegenwoordigers van de gemeente Nederlek is maandag 16 juni de gerestaureerde Grafkransenkast weer op de begraafplaats in Krimpen aan de Lek terug. Deze Grafkransenkast is één van de weinige kasten die nog over gebleven zijn in Nederland. In totaal zijn er nog drie in Nederland bekend.

Het gebruik van Grafkransenkasten en Graftrommels is ontstaan rond 1850. Er werden toen kunstgrafkransen uit Frankrijk geïmporteerd. Om deze vaak heel fraai bewerkte kransen te beschermen tegen de weersinvloeden is de graftrommel ontstaan en hiervan afgeleid de grafkransenkast.

Nu is er van ieder soort weer een exemplaar te bewonderen op de begraafplaats aan de Molenweg. De graftrommel werd vorig jaar al overhandigd.

Vanuit de Stichting Dodenakkers werd het restauratiewerk geheel belangeloos verricht door de heren Roel Teeninga en Peter van der Pieterman (grafkransenkast) en Wolter Wiegerinck en Evert Jan Halkus (grafkransen).

Na de overhandiging en het verhaal er omheen gaf de heer Halkus nog nuttige adviezen om een ander uniek grafmonument te restaureren.

De VROLEK maakte een reportage van het gebeuren: