In Krimpen aan de Lek stonden wel 10 molens. De graan- en zaagmolens hadden welluidende namen (de straten in de Molenweide zijn hiernaar vernoemd), maar de watermolens hadden geen naam alleen een plaatsaanduiding.
Op de foto van een schilderij is de (boven) molen Schuwagt te zien, die aan het einde van de Breekade stond. Gebouwd rond 1450 en later ongetwijfeld vele malen verbouwd. Al sinds plm. 1920 waren de wieken er af en functioneerde hij niet meer om het polderpeil op niveau te houden. Tijdens de 2e W.O is hij geheel afgebroken.

Het leven op zo’n molen ziet er heel romantisch uit. Midden in de natuur, een klein boerenbedrijfje eromheen. Maar dit is schijn. Rond 1920 woonde hier een gezin met kinderen. Er was er nog geen drinkwater of elektriciteit. Eten, drinken en wassen gebeurde met slootwater. Behalve tijdens de Hondsdagen, dan mochten ze water halen bij Van Zwienen, die wel was aangesloten op het drinkwaternet. Verlichting was er met olielampen. Zo midden in de polder was het vochtig, mensen kregen snel t.b.c. De kinderen gingen lopend naar de Schuachtse school. Boodschappen werden 1 x per week gebracht door kruidenier Kees Romeijn.

Het schilderij is gemaakt door Willem Verhoeff. Willem had een schildersbedrijf aan huis, op de Rijsdijk, waar hij woonde met zijn 2 zusters, Teus en Mijntje.
Alle drie waren ze heel actief in het maatschappelijk leven. Willem is geboren in 1891 en in zijn vrije tijd en na zijn pensionering legde hij zich toe op het schilderen van dorpsgezichten van Krimpen aan de Lek.Willem overleed in 1975.
Ook andere foto’s van schilderijen van Willem Verhoeff zijn in het archief van de Historische Vereniging Crempene aanwezig..

Met dank aan Riet Visser-Bouter