Zalmplank

Een eerdere afbeelding van de maand

De foto is van een pentekening gemaakt door W.J. Verhoeff. Te zien is de zalmafslag(bank) en de zalmplank. De zalmplank, een beschilderde houten paneel, werd waarschijnlijk in het laatste kwart van de 18e eeuw vervaardigd als aandenken aan de vangst van de zwaarste zalm ooit in Nederland gevangen. In de Lek werd al meer dan tien eeuwen geleden door Krimpense vissers zalm gevangen (tot ca 1900). Achter de kerk, naast het veer stond de zalmbank, waar de zalmen werden afgeslagen.

De herberg speelde een belangrijke rol, deze stond binnendijks tegenover de kerk (waar nu het Prins van Oranjegebouw is). De plank hing in het verre verleden in de herberg  “De CrimpZalm” en was vanaf 1819 generaties lang in het bezit van de familie van der Laan, de laatste bezitters van de herberg. In ca.1879 is op die plek door familie van der Laan een boerderij gebouwd. De plank heeft lang op de zolder van deze boerderij gelegen. De boerderij is in 1963 afgebroken.

Ter gelegenheid van de ingebruikname van het nieuwe gemeentehuis in juli 1951 heeft de familie Van der Laan de 'zalmplank' geschonken aan de gemeente Krimpen aan de Lek, met als voorwaarde dat hij zichtbaar moest zijn voor de burgerij. De gemeente Krimpen aan de Lek gaf hem een plaatsje in het gemeentehuis, Dorpsstraat 7. Daar heeft hij jaren gehangen.

In 2017 is hij door de gemeente Krimpenerwaard in bruikleen gegeven aan de Historische Vereniging Crempene. De zalmplank is nu te zien in het Cultuurhuis (1e verdieping).

Tekst op de plank: Gevange door Leend’Baldee te Crimpe op de Leck op den 7 maart 1777, de zwaarste die ooyt gevange is, weegende circa 80 pond

eerdere afbeeldingen

Het winkelcentrum 't Carillon