De boerderij van Adrie van der Laan aan de Dorpsstraat

Een eerdere afbeelding van de maand

Wij zien een foto genomen vanaf de in 1939 afgebroken middeleeuwse kerk. Het is o.a. de boerderij van de fam. Van der Laan, die in 1870 is gebouwd op de plaats waar eeuwen lang de herberg de Crimp-Salm stond. Nu in 2017 is er op een gedeelte van het boerenbedrijf het wooncentrum ’De Prins van Oranje’ gebouwd. De boerderij staat prominent recht tegenover het pontveer.

Het is een boerderij die geen achterpad naar het land heeft. Alle transport moest over de dijk plaatsvinden.  Dus ook de koeien die uit en in de stal gingen. Men moest dus met paard en wagen over de dijk in de polder gaan melken. Wel ging men met de schouw melken als de koeien op een moeilijk te bereiken weiland liepen, bijvoorbeeld tussen de wetering en de huidige N210.  De melkschouw kloette men eerst door de smalle sloten tussen een paar boomgaarden door. Dan ging men met de ‘weegboom’ op het land lopen om de schouw voort te duwen, ‘wegen’ genaamd.

De veestapel telde 25 melkkoeien en daarnaast klein vee. Men hield ook varkens in 2 schuren. Er was geen hooiberg maar het hooi werd boven de stal opgeslagen. Wel zien wij op de foto nog een tijdelijke hooischelf achter de stal. Het drinkwater, 20 liter per dag/koe werd in de stal uit een wel opgepompt. Om de melk in de zomer koel te houden werden de 40 liter bussen buiten in een welput gezet. Het transport naar de V.Z. melkfabriek in Rotterdam werd door het transportbedrijf Van der Laan uit Lekkerkerk verzorgd. Achter de boerderij was een grote moestuin met een kippenhok, daarachter een boomgaard die tot de oude bakwetering liep.

Boer Adrie en zijn vrouw Aagje Hak hadden 2 kinderen, dochter Corrie en zoon Jaap. Jaap zou later de boerderij op Middelland 42 voortzetten. Corrie deed met haar moeder het huishouden, zij verzorgde de varkens en de tuin terwijl Jaap met zijn vader werkte. De mannen waren goede jagers en hadden ook een roeiboot bij de kerk in de Lek liggen. Daar werden dan rietbossen rondom gezet om tijdens de eendenjacht in de Bakkerskil, onzichtbaar mee te zijn. In de polder werd vaak de polsstok gebruikt om zich tijdens de jacht dwars over de weilanden te kunnen verplaatsen.

De 2 kamers aan de linkerzijde van het huis, gezien vanaf de kerk, werden reeds voor 1940 verhuurd aan tandarts Enkelaar, hij was de zoon van ds. Enkelaar. De praktijk werd in +/-1948 overgenomen door tandarts Postma. Dit duurde tot het nieuwe Groene kruis gebouw was gereedgekomen. De tandarts kreeg daar in 1952 een nieuwe praktijk en een woonhuis. Bijzonder was dat er voor een controle geen afspraken werden gemaakt. Ook kwam men in zijn werkkleren bij de tandarts.

Nadat de eerste tractor in het dorp verscheen koos Van der Laan ervoor om een gebruikte legerjeep aan te schaffen. Hij mocht zijn oude kenteken H-4141, van vóór 1932, blijven gebruiken. Het geheel werd met de hand grijs geschilderd. De Jeep bleek met de 4 wiel aandrijving en een speciale lage versnelling een geweldige trekker in het land te zijn. Men kon er de standaard maaimachine of een hooischudder achter hangen. Ook een volle mestwagen trok de Jeep makkelijk de dijk op. Men hield dan wel even het verkeer op. Naast het land in de polder pachtte men ook de buitenpolder bij de Buitenweg. Dit land liep ’s winters, bij een hoge rivierwaterstand onder water. Nu is het een opgespoten terrein met veel begroeiing. Het is bedoeld voor toekomstige woningbouw.

Door de aanleg van de Hoofdstraat, waarvoor natuurlijk een stoep nodig was, is in 1958 het oude burgemeestershuis, naast de boerderij gesloopt. In 1961 moest de boerderij er ook aan geloven. Hierdoor kon de Hoofdstraatstoep worden verbreed. Tussen de stoep en de voormalige slagerij van Sterrenburg, deze staat rechts voorbij het hek, kwam een parkeer-, marktterrein. Boer Van der Laan liet een nieuw huis aan de Rijsdijk bouwen en ging daar met zijn dochter Corrie wonen.

Bijzonder is dat men altijd de ‘zalmplank’, voorstellende een in 1777 op ware grootte, door Leendertzn. Baldee gevangen zalm van 1,5 m lang met een gewicht van 80 pond, heeft bewaard op de zolder van de boerderij. De ‘plank’ hing voorheen in de herberg de Crimp-Salm die op de plaats van de boerderij stond. Ter ere van de ingebruikname van het gerenoveerde gemeentehuis in 1951 heeft men deze mooie plank aan het gemeentebestuur van Krimpen aan de Lek geschonken. Nu in 2017 is er toestemming gegeven dat de historische ‘plank’ een mooie plaats krijgt in het nieuwe Cultuurhuis.

Met dank aan Floor Hartog

eerdere afbeeldingen