Afbeelding van de maand

De sleepboot ‘Bolnes II’

Als foto van de maand tonen wij u een feestelijke proefvaart van een nieuw gebouwde Krimpense sleepboot.

De foto laat de sleepboot ‘Bolnes II’ op volle snelheid op de Nieuwe Maas zien. Men heeft ervoor gekozen, voor deze foto, alleen de bemanning aan boord te hebben en niet de reder en de werffunctionarissen. De sleepboot is in 1922 gebouwd bij de scheepswerf Boele in Bolnes voor rekening van Machinefabriek Bolnes te Krimpen a/d Lek. Dit bedrijf liet wel vaker sleepboten voor eigen rekening bouwen en plaatste er dan een Bolnes voortstuwingsinstallatie in om het schip later vaarklaar te kunnen verkopen.

Wij zien een mooi gelijnde sleepboot met een bakdek dat aan iedere zijde drie patrijspoorten heeft. Deze uitvoering geeft onderdeks veel stahoogte in het bemanningsverblijf. De scheepsafmetingen zijn lengte 15,4 meter, breedte 4 meter en een holte van 1,8 meter. De voortstuwing wordt verzorgd door een Bolnes stoommachine van 105 pk bij 430 omw/minuut; de schroefdiameter is 1,25 m. Er is ook een Bolnes stoomketel geplaatst. Bij het nemen van de foto komt er nog wat rook uit de pijp zodat de stoker/machinist wel weer snel wat kolen op het vuur zal moeten gooien om de vaarsnelheid niet te veel te doen afnemen.

De van oorsprong Krimpense rederij G.J. Eerland L.C.M. Zn. had de sleepboot vanaf 1937 tot 1976 in eigendom. Men installeerde in 1951, onder de scheepsnaam ‘Leendert & Pieter’, een Bolnes 3 cilinder Dieselmotor type 3HS2 nr. 1004. Het vermogen werd daarbij 150 pk bij 220 omw/min. Daar deze Dieselmotor niet omkeerbaar was, zoals bij een stoommachine, voor het achteruitdraaien van de schroef, werd er ook een Bolnes omkeerkoppeling geplaatst. In 1962 verving rederij Eerland de 3HS2 motor door een nieuwe 3 cilinder Bolnes Dieselmotor, type 3L nr. 2081 van 150 pk bij 430 omw/min. in het schip. De Bolnes keerkoppeling bleef daarbij gehandhaafd.

In 1985 werd de sleepboot aan de rederij Gebr. de Jong verkocht. De naam werd ‘Johan’. Men plaatste een snellopende MAN-V8 motor met een hoger vermogen van 240 pk. in het schip. Momenteel is de sleepboot eigendom van rederij R. de Vries in Heel en vaart zij onder de naam ‘Orka’. Zij verricht dagelijks duwwerk en vaart veel in Limburg. De eigenaar is zo tevreden over het casco en het gedrag van het schip dat hij het de moeite vond om er de laatste jaren veel in te investeren. Er is een nieuwe snellopende Mercedes V8 motor met een veel hoger vermogen van 300 pk ingebouwd. De schroef kreeg een diam. van 1,36 m. met tipbladen. Er is een duwsteven met een spudpaal en vanzelfsprekend moderne communicatie apparatuur aangebracht. Het stuurhuis werd vergroot. Eén detail is nog steeds aanwezig dat is het bakdek met de drie patrijspoorten aan stuur-en aan bakboord. De heer De Vries is de zevende eigenaar en gaf met ‘Orka’ de sleepboot haar twaalfde naam. De vroegere ‘Bolnes II’ bewijst, na 93 jaar in de vaart te zijn, nog dagelijks de vakkennis van de scheepsbouwer van destijds.

Met dank aan de heer R. Hoogendoorn voor het beschikbaar stellen van de foto. Ook dank aan de heren Hartog en Moerkerken voor het vele researchwerk.

Ps. op youtube is een draaiende Bolnes van het type 3L te zien en te horen.

eerdere afbeeldingen

Het winkelcentrum 't Carillon
Zwembad Schuagt 2e WO 'Voor Joden verboden'
Mijnlieff loodsen Rijsdijk
Rijsdijk 35-39, fa Bouter
Zalmplank
De Dertienhuizen 40 jaar
De boerderij van Adrie van der Laan aan de Dorpsstraat
De Krimpense molens
Oude boerderij Dorpsstraat 14-16 wordt Dorpshuis
De boerderij op de Zaag
75-jarig bestaan van Het Groene Kruis, afdeling Krimpen aan de Lek
Verenigingsgebouw Esveka
Het Karimatagat is een bijzondere plek in Krimpen aan de Lek
Het carillon
De sleepboot ‘Bolnes II’
Kruidenier De Jong
Hervormde kerk Krimpen aan de Lek
Het ontstaan van de scheepswerf J. & K. Smit te Krimpen a/d Lek
Watertoren
Korenmolen DE HOOP
Brandspuitaanhanger nr. 2
Houtzaagmolen KLEIN PROFIJT
Zaagmolen WELTEVREDEN
Molen DE EENDRACHT
Een bestelauto van weduwe J.C. de Ridder

Terug naar boven