Monumentendag 2012

waar: begraafplaats, Molenweg wanneer: 8 september 2012, van 10:00 uur tot plm. 16:00

Op Monumentendag gaan we doorgaans naar binnen. Maar dit jaar gaan we op zaterdag 8 september ook naar buiten. Want het thema is Groen van Toen. Centraal staat de relatie tussen het monument en zijn directe omgeving.

Waar kunnen we dit vinden in Krimpen aan de Lek? Op de begraafplaats aan de Molenweg.

Hier zijn onlangs de Rijksmonumenten de neoclacistische grafkelders van de families Smit (scheepsbouwer), van der Hoog (reder) van den Dool en de Jong, prachtig gerestaureerd. Ook de oude ingang, die dateert uit 1882 het jaar dat de begraafplaats werd aangelegd, is weer in oude glorie hersteld.

De Historische Vereniging Crempene heeft in eigen beheer de mooie houten grafzerk van het echtpaar Groeneveld-Verwaal gerestaureerd. En dit alles in het lommer van prachtige oude monumentale rode treurbeuken. Een mooie gelegenheid om deze begraafplaats eens te bezoeken. In de aula kunt u de resultaten van vroegere en recente opgravingen van de WAN (Werkgroep Archeologie Nederlek) bewonderen. De leden zullen u graag uitleg geven. Van de restauratie van de Rijksmonumenten draait een film. U kunt deze onder het genot van een kopje koffie bewonderen.

Van de oude grafstenen uit de 17e eeuw, afkomstig uit de in 1939 afgebroken N.H. kerk, zijn nog een tiental bewaard gebleven. De soms wat vervaagde teksten worden apart aangegeven.

De bestuursleden van de historische vereniging zijn aanwezig om u verder uitleg te geven. Tijdstip vanaf 10:00 uur tot plm. 16:00 uur.

Als er onverhoopt een begrafenis is die dag dan zullen we uiteraard uitwijken naar een alternatieve locatie.