Onthulling kunstwerk Krukas op het Marktplein

Al 10 jaar wachtte de krukas uit een Bolnes dieselmotor, type 12-VL in de loods op de Zaag op een plekje in het dorp. Op initiatief van de historische vereniging Crempene met medewerking van de gemeente Krimpenerwaard en na een bewerking door kunstenaar Leo Jongenotter is hij nu geplaatst op het Marktplein.

Dit is mogelijk gemaakt door sponsoring door Wartsila (dat de activiteiten van Bolnes in 1988 heeft overgenomen) en QuanitiParts.

Op 10 mei 2017 was de onthulling na toespraken door verschillende personen.

De onthulling werd verricht door de oudste - en jongste oud-Bolnes-medewerkers nog woonachtig in Krimpen aan de Lek.

Ook is er mooi informatiebord geplaatst, deze werd onthuld door wethouder Lavinja Sleeuwenhoek, van de gemeente Krimpenerwaard en Marike van Cappellen.

Na ondertekening van de overdracht naar de gemeente werd de scheepsbel geluid door de scouting.

Door aanwezigheid van velen was het een geslaagde middag.

Foto's van Herman Visser

Uit de media: