Het ontstaan van scheepswerf J. en K. Smit te Krimpen a/d Lek

In zijn verhaal over de Nederlandse walvisvaart schrijft Willem Eerland o.a. het volgende:

Dat een klein dorpje een groot maritiem verleden kan hebben, bewijst Krimpen a/d Lek. Het dorpje op de driesprong Lek, Nieuwe Maas en De Noord. De bewoners van dit dorpje hadden niet alleen een groot aandeel in de zalmvangst, ook gingen zij tussen 1714 en 1786 naar Groenland en Straat Davis teneinde met twee schepen van de Rederij Van Holst de walvisvaart te bedrijven.

Nadat de in 1835, aan de Rijsdijk te Krimpen a/d Lek geboren Pieter van der Hoog in 1863 als 28-jarige door de reder J. H. van Santen aangesteld werd als kapitein op de nieuwe 746 tons houten bark BASTIAAN POT, maakte hij Krimpen a/d Lek aan het einde van de 19e eeuw tot de thuishaven van de grootste vloot van de Nederlandse Grote Zeilvaart.

Het is begrijpelijk dat er in onze regio behoefte was aan scheepswerven en diverse andere bedrijven zoals blokmakers en touwslagers. Als scheepswerven zijn vooral bekend die van de ‘Smitten’, in eerste instantie die van de drie broers:

Fop Smit 1777-1866 te Alblasserdam
Jan Smit 1779-1869   „   „
Corn. Smit 1784-1858   „   „

Van de zonen van Jan, die J. en K. Smit startten, zijn de gegevens:

Jan 30-01-1824 geboren te Alblasserdam
13-09-1911 overleden te Nieuw-Lekkerland
Kornelis 03-02-1826 geboren te Alblasserdam
31-08-1910 overleden te Krimpen aan de Lek

In 1847 begonnen Jan en Kornelis (Kees), zoons van Jan Smit, in Kinderdijk een werf onder de naam J. en K. Smit. De zaken gingen in Kinderdijk zo goed, dat ze in 1853 een nieuwe werf in Krimpen a/d Lek kochten, waar Kornelis de zorg op zich nam, terwijl Jan de werf in Kinderdijk bleef beheren.

J. & K. Smit in vogelvlucht

Scheepstimmerwerf en machinefabriek van J. & K. Smit

Helling en kantoor van J. & K. Smit

Noach V

Kornelis was vele jaren overbuurman en zakenvriend van Van der Hoog (Rijsdijk 69). Hij was een bekwaam en hardwerkend scheepsbouwmeester; een man van weinig woorden. In stilte hielp hij ook de armen in zijn woonplaats.

Hoogstandjes in de geschiedenis van de werf waren o.a. de bouw van de grote zeilschepen zoals de GEERTRUIDA GERARDA en de eerste en tot dan toe grootste in Nederland gebouwde viermast bark JEANNETTE FRANCOISE, 2300 register ton. De viermastbark GEERTRUIDA GERARDA (2404 ton) werd op 19 november 1904 te water gelaten.

Jeannette Francoise

Zoals de advertentie laat zien werd er op de werf in Krimpen a/d Lek meer gemaakt dan alleen schepen.

Met dank aan Henk Klip.